Без значение дали работите на заплата или като фрийлансър, вие работите не защото няма какво друго интересно да правите, а за пари. Докато тези от вас, които работят на заплата нямат кой знае какъв голям избор и се налага или да се примирят със заплащането на труда им или просто да потърсят друга, по-добре заплатена работа, при фрийлансърите предоговарянето на цените на предлаганите от тях услуги е изцяло в техни ръце.
Обикновено, когато някой реши да работи надомно, цените на които приема да изпълни някоя поръчка не са много високи, тъй като е необходимо да мине известно време, в което работодателите да го поопознаят, да могат да се установят някакви партньорски отношения и т. н.
Доста често българските фрийлансъри, с течение на времето установяват добри партньорски отношения с един или повече работодатели, които редовно им подават задачи и проекти за изпълнение, от което са доволни и двете страни.
Ако и вие сте достигнали до този етап, в който работите дългосрочно с един или повече работодатели сигурно вече се питате какво можете да направите, за да повишите цената на услугите си.
Ако си мислите, че вашият работодател, колкото и да е доволен от вас сам ще реши да ви предложи по-високо заплащане, уверявам ви, едва ли ще се случи. Изключителна рядкост е клиентите, за които работите сами да ви предложат повече пари. Тъкмо за това се налага вие сами да повдигнете въпроса за предоговарянето на цените, ако искате да получавате достойно възнаграждение за труда си.
Самата ситуация да поискате увеличение за заплащането е доста деликатна, особено в положението на икономическа криза, в което се намираме от няколко години, но все пак става дума за труда ви и вие трябва да намерите най-добрия начин да поговорите с работодателя си.
И така, какво бихте могли да предприемете, за да постигнете успех в предоговарянето на цените на които работите?
Ако работите за различни клиенти всеки път, тогава може би ще ви е по-лесно, тъй като просто можете на следващия нов клиент да му кажете новите си цени, като разбира се обосновете защо работите надомно на по-високи от обичайните цени.
Ако обаче работите от няколко месеца или от години с един и същ клиент, тогава ще ви се наложи сами да повдигнете въпроса със заплащането си.
Добре е преди да поставите въпроса да си дадете сметка за периода, в който работите заедно дали са се променили по някакъв начин задълженията ви, дали изпълнявате нещо допълнително за него и дали цената, на която ги изпълнявате ви удовлетворява. Доста често се случва един фрийлансър да започне с клиент дългосрочно сътрудничество, което постепенно преминава в изпълнение и на други задачи, което обаче не се отчита от страна на клиента като допълнителна работа и съответно не се заплаща или се заплаща по цени, които са договорени съвсем в началото и вече не са приемливи за фрийлансъра.
Вместо да мълчите просто поговорете с клиента си, като внимателно му обясните през какво развитие сте минали през периода, в който работите заедно, изтъкнете му какви нови умения сте придобили и му дайте време да помисли. Не забравяйте, че и тези, които ви дават задачи са хора и ако им дадете време, те ще оценят вашите способности и ще намерят начин да продължат сътрудничеството си с вас.
За автора:
Блогът на Светла ЙордановаИнформация за Све
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)